לכל זמן ועת לכל חפץ" עפ"י רבנו הזמן והעת באים לפי החפץ וזאת כונת לכל חפץ. בחז"ל אנו רואים ארבעה מדורים על אופני הגאולה: א) אם עושין תשובה נגאלין ואם לאו אין נגאלין. ב) ואם אינם עושים תשובה מעמיד עליהם מלך שגזירותיו קשות מהמן ועושין תשובה ונגאלין. ג) הגאולה תבוא באתחלתא ע"י שיבת ציון ואפילו בהתחלה של אחד מעיר ושנים ממשפחה כדעת ר' יהושע, וזה סיוד קץ המגולה. ד) שהגאולה תהיה בכל אופן בעתה וזהו "קץ המכוסה", אך יש לחשוב מראש כי כל הדעות הן דברי אלקים חיים, לכן אמר לנו רבנו צריכים לקדם ולבחור את האופן הנתון בידינו אופן ג'. ובמדה שנעשה ונקיים אופן זה לא יהא כבר צורך בהתראות חז"ל של גזירות וכו', זה יגרום גם לתשובה כללית, לא יהא צורך להעמיד מלך שגזירותיו קשות מהמן וקץ המגולה יקרב את קץ הגאולה
ובנוגע לדעה שכלו כל הקצים, הכונה על מועדים כאלה שלא נתקיימו בהם המעשים של היעודים בידי המיועדים כמבואר לעיל, ולמאן דאמר תיפח עצמותיהם של מחשבי קצין הכונה על מחשבי קצים גרידא בלי המעשים של איתערותא דלתתא שאינם מתחשבים עם האתחלתא הבאה ע"י משיח הראשון מב"י להכשרת הגדולה בפועל, ולכן כתוב בלשון עצמותיהם כי הם החוטאים נגד "עצמות יוסף" שבזה צפון סוד משיח בן יוסף בפסוק "ויקח משה את עצמות יוסף עמו"
שאנו מקדמים את פני הגאולה, לרצות את אבניה ולחונן את עפרה, הגאולה מתקרבת אלינו בסוד כי בא מועד וכמו שכתוב שובו אלי ואשובה אליכם. - ובמדה זו מתגלים לפנינו רמיזין קדישין על מועדי הפקידות וקץ המגולה בדור אחרון זה המגיע עד הקץ האחרון קץ הפלאות, ועד קץ הימין בשלמות הברכה בסוד "יד ימינו על ראש אפרים". קצת גלויים בענין זה בדרך צפנת פענח עד כמה שיש ברשותנו לגלות ברמיזין ידובר בפרק הבא בסעד"ש
“Everything has its season, and there is a time for every desire” [Koh. 3:1]. According to the Gaon, the season and time accord with the desire, and that is what is meant by “every desire.” In the Talmud we note four sections regarding the mode of Redemption: a) If the people repent, they will be saved; otherwise, they will not be. b) If they do not repent, God will place a king over them whose decrees are harsher than those of Haman; so the Jews will repent and be saved. c) The redemption will come at first by the return of the captivity of Zion, even if there is only “one from a city or two from a family” [Jer. 3:14], according to Reb Yehoshua. This is what is meant by the Revealed End. d) The Redemption will come in any case at its designated time, which is referred to as “the concealed end.” However, beforehand one must consider that all of the views expressed are those of the Living God. Therefore the Gaon told us that we must progress and select the mode that is within our power, that is, the third mode. Should we accomplish this and fulfill this mode, then there will be no need for our Sages’ warnings regarding harsh decrees. Since the fulfillment will stimulate general repentance, there will be no need to set up a king whose decrees are harsher than Haman’s decrees. The revealed end will thus hasten the culmination of the Redemption.See also this post.
Regarding the view that all ends have ended, this refers to the designated times during which designated deeds by designated emissaries were not carried out, as explained above. Regarding the statement that the bones of those who try to figure out the ends should swell, this refers to those who only compute the figures, without considering the deeds that are necessary when the awakening comes from below. They do not take into consideration the beginning that comes with the first Mashiach, Mashiach ben Yosef, in order to prepare the way for the great redemption by deeds. The term “bones” is used to indicate that such people sin against the “bones of Yosef” which contain the mystery of Mashiach ben Yosef as revealed in the verse: “Moshe took the bones of Yosef with him” [Ex. 13:19]. Should we hasten the Redemption, by cherishing her stones and favoring her dust, then the Redemption will come closer, as revealed in the verse: “when the time comes, ” and as is written: “return to me and I will return to you. -- To this extent the holy hints about the designated times and the revealed end will be disclosed to us in the final generation which will reach the final end, “the wondrous end” [Dan. 12:6], until the end of the days when the blessing will be completed as indicated by the verse: “his right hand on Efraim’s head” [Gen. 48:17]. Some of this matter is revealed through “explaining what is hidden.” In the following chapter, with the help of God, we will discuss this matter to the extent we are permitted to reveal the hints.